Wist je dat je kunt leren om voor allerlei dingen bang te zijn?

Ja, dat kan je zeker.

Het gaat niet alleen om je omgeving of waar je aan bent blootgesteld. Het gaat meer over hoe je hersenen werken als angst toeslaat.

Het grotere probleem is hoe je omgaat met angst en hoe het je leven beïnvloedt.

Houdt het je tegen om geweldige dingen te doen?

Ben je bang om de volgende stappen te zetten in je carrière, relatie of persoonlijke leven?

Begrijpen hoe angst werkt, kan je helpen het te overwinnen, en dat is heel goed mogelijk.

6-3

Angst en de hersenen

Elke gedachte die je hebt, begint in je hersenen. Wat je denkt veroorzaakt een kettingreactie van communicatie in verschillende delen van je hersenen. Het geeft aanleiding tot emoties en reacties die al dan niet kunnen helpen in die specifieke situatie.

De Amygdala

De amygdala is een deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor emotionele reacties na blootstelling aan prikkels. Het ontvangt informatie en reageert vervolgens op een manier die het nodig acht.

Het specifieke deel van de amygdala dat informatie over angst invoert, wordt de basolaterale amygdala genoemd. Het deel dat de reactie op angst uitdrukt, wordt de centrale amygdala genoemd.

Wat belangrijk is om te weten, is dat elk van deze onderdelen een belangrijke rol speelt als het gaat om het bemiddelen van angst. Het is zo essentieel dat wetenschappers ze continu bestuderen.

Reageren op Stimuli

Angst ontstaat niet zomaar. Je moet worden blootgesteld aan iets, een stimulus genaamd, om bang te zijn of op een bepaalde manier te reageren – meestal door te vechten, te vluchten of te bevriezen.

Een stimulus kan van alles zijn – of het nu een foto is van een grizzlybeer en te horen krijgt dat het gevaarlijk is; een auto-ongeluk en zeggen dat mensen gewond zijn geraakt; of eten dat je niet lekker vindt.

Dit soort dingen worden geconditioneerde stimuli genoemd. Net als de honden van Pavlov, kan de amygdala ook leren door middel van ongeconditioneerde stimuli die plaatsvinden als je iets niet verwacht.

Als u bijvoorbeeld met een naald een ballon laat knappen, maakt u een hard geluid. Je bent geconditioneerd om een ​​naald dicht bij een ballon te zien en te verwachten dat deze zal knappen. Wat je de eerste keer niet verwacht, is het harde geluid dat hoort bij de knallende ballon. Je hersenen associëren naalden en ballonnen nu met een hard geluid.

2-Jan-20-2022-12-19-06-47-AM

Control Your Thoughts

Angst speelt zich af in je hersenen. Wat je denkt, kan je bang maken, zelfs als je niet wordt geconfronteerd met een levensbedreigende situatie (de enige keer dat angst zinvol is).

Als je je denken verandert, krijg je weer controle over je hersenen. Leer hoe je dit doet en win het spel van angst met onze gratis training.

Onderzoek toont aan dat aan leren van angst mogelijk is

Er zijn veel onderzoeken gedaan om te bepalen hoe dieren en mensen angst leren. Door meer te weten over angst kunnen professionals in de geestelijke gezondheidszorg betere behandelingen ontwikkelen die de oorzaak van het probleem aanpakken.

Auditieve angst leren

In een recent onderzoek wilden wetenschappers zien hoe de basale amygdala – met name twee delen ervan, de laterale kern (LA) en basale kern (BA) – functioneerde tijdens het leerproces van angst. Meer specifiek wilden ze zien hoe angst wordt aangeleerd in combinatie met geluiden.

Het experiment werd gedaan op muizen waarvan de hersenen vrij gelijkaardig zijn aan die van mensen. Het vereiste dat de onderzoekers zowel piramidale neuronen, die opwinding veroorzaken, als GABA-neuronen die remming veroorzaken, bestudeerden.

De muizen werden opgesplitst in een testgroep en een controlegroep. Ze werden vervolgens geïnjecteerd met een fluorescerende stof zodat onderzoekers activering in de basale amygdala konden zien.

Muizen die deel uitmaakten van de testgroep werden ook geïnjecteerd met een stof genaamd clozapine-n-oxide (CNO). Deze stof remt de werking van piramidale neuronen, dus het zou de mogelijkheid om angst te leren verminderen.

3-Jan-20-2022-12-19-05-90-AM

Blootstelling aan Stimuli

Na de CNO-injectie werden de muizen in een angstconditionerende kamer geplaatst en blootgesteld aan stimuli. De geconditioneerde stimulus was een auditief signaal – met andere woorden, een geluid. Dit ging tegelijkertijd gepaard met een ongeconditioneerde stimulus, namelijk een voetschok.

Het prikkelpaar werd alleen gebruikt op de eerste dag dat wetenschappers de muizen angst probeerden aan te leren. Op de daaropvolgende dagen wilden onderzoekers zien hoe muizen zouden reageren wanneer ze in de conditioneringskamer werden geplaatst zonder enige andere stimuli in vergelijking met in een nieuwe kamer te worden geplaatst en de auditieve cue te horen.

Ze kregen deze dagen geen CNO. Als het experiment werkte, had de CNO het leren van angst in de hersenen moeten voorkomen.

What Researchers Found

De wetenschappers konden nu bepalen wat er gebeurde met angst en de hersenen. Om dit te doen, keken ze of muizen bevroor (een natuurlijke reactie op angst) wanneer ze in een van beide kamers werden geplaatst.

Wetenschappers ontdekten dat de CNO verhinderde dat de muizen de auditieve cue associeerden met de voetschok, zodat ze niet bevriezen. De piramidale neuronen in de LA waren tijdens het experiment aangetast.

Interessant genoeg merkten de onderzoekers op dat de GABA-neuronen van de BA tot op zekere hoogte het leren van angst verhinderden, dus deze neuronen spelen een rol bij het conditioneren van angst.

Vergeet Angst

Angst is alleen redelijk als je wordt geconfronteerd met een reële dreiging zoals een starende blik met een hongerige leeuw en geen hek tussen jullie twee. Als je alleen al bang wordt door de gedachte daaraan, dan is je angst niet realistisch en spelen je hersenen je parten.

Stop deze hersentrucs voorgoed met de technieken die worden aangeleerd in onze gratis training Winning the Game of Fear. Het is tijd om te stoppen met bang te zijn en te gaan leven.

Geleerd om te vrezen

Als muizen angst kunnen associëren met specifieke stimuli, dan kunnen mensen dat ook. Het is heel goed mogelijk dat verschillende dingen je hebben geleerd bang te zijn voor de bijbehorende gevolgen.

Denk er even over na: waar ben je bang voor en hoe is het zo gekomen?

Misschien ben je moe van zeevruchten omdat je er ooit voedselvergiftiging door hebt gehad. Het lijkt nu gek, want het was een van de vele keren dat je zeevruchten at – het lijkt niet echt een geldige reden om er bang voor te zijn, toch?

Het maakt niet uit waar je bang voor bent, het goede nieuws is dat als je angst kunt leren, je het ook kunt afleren.

4-Jan-20-2022-12-19-05-98-AM

Leren en afleren

Weten waar je bang voor bent, is slechts de eerste stap van het proces. Vervolgens moet je je angsten afleren, wat een proces is dat in de hersenen plaatsvindt.